Sfârșitul lunii mai a marcat perioada de desfășurare a primului proiect finanțat prin Științescu Sibiu 2.0: Biology – How it should be. Proiectul și-a propus, ca prin activități practice, să alimenteze curiozitatea pentru biologie a 50 de elevi cu vârstele între 13-16 ani. Echipa de proiect, formată la rândul ei din liceeni, a organizat trei ateliere diferite, conexe cu tema biologiei: modelarea din plastilină a inimii și ochiului uman, cursuri de prim ajutor și cunoașterea organelor prin intermediul disecției.
Acesta a fost primul proiect implementat în vara lui 2016 prin intermediul finanțărilor acordate de Fondul Științescu Sibiu, care au totalizat 114.920 lei. De atunci, alte 10 proiecte din domeniul STEAM au adus împreună peste 1100 de copii și tineri și au adunat 3100 ore de muncă din partea educatorilor Științescu.
Alături de biologie, proiectele au acoperit domenii interdisciplinare din aria STEAM precum chimie, electronică, artă cinetică, broderie computerizată, construire și programare roboți, construire de senzori inteligenți, chimia din spatele nutriției. Din totalul de 11 proiecte finanțate prin Științescu Sibiu 2.0, trei dintre ele aparțin secțiunii Științescu Junior, adică sunt proiecte educaționale scrise și implementate de către echipe de liceeni pentru colegii lor. Restul de șapte sunt proiecte depuse de grupuri de inițiativă sau organizații ne-guvernamentale, respectiv de oameni pasionați de știință și de metode educaționale inovatoare.
Educatorii Științescu
Carmen Popescu este profesoară de informatică la Colegiul Național “Gheorghe Lazăr” Sibiu de peste 15 ani. A răspuns pozitiv apelului Științescu din primăvară iar în perioada iulie – august 2016, proiectul scris de ea, LegoFun, a prins viață: grupe a câte 15 copii cu vârste între 11-14 ani s-au întâlnit zilnic, timp de două săptămâni, pentru atelierele de construire și programare de roboți Lego. Locurile disponibile s-au ocupat imediat, lucru care arată interesul crescut al copiilor și părinților deopotrivă, pentru activitățile de vară din domeniul științelor.
Odată cu LegoFun a început și ediția cu numărul doi a Magic Science, proiect care primește finanțare prin Științescu Sibiu pentru al doilea an consecutiv. Olimpiu Roca, profesor de fizică la Școala Gimnazială numărul 8 din Sibiu, este coordonatorul proiectului care aduce copiii mai aproape de lumea chimiei prin experimente spectaculoase. 520 de elevi au luat parte la experimentele Magic Science în 2016.
Eduard Jarnea este inginer software, pasionat de microscop și condus de dorința de a contribui la educația altora. Eduard este la a doua finanțare primită prin Științescu iar anul acesta a implementat proiectul Academia Micilor Bucătari. Proiectul s-a adresat unui număr de 32 de copii cu vârste între 8-14 ani care au descoperit fascinanta lume a nutriției prin ochii chimiei: ce înseamnă un stil de viață sănătos? Care sunt grupele alimentare și ce rol au proteinele, glucidele, vitaminele și mineralele în corpul uman? Cum afectează alimentele consumate funcționarea organismului nostru? Cunoștințele au fost descoperite și asimilate de către copii prin activități practice, cursuri de gătit, prezentări de nutriție și proiecte în echipă.
“În opinia mea, acest loc este plin de inspirație, pasiune și magie. Mașina de brodat electronică poate face , brodează singură și creează un adevărat spectacol al aței pe material. Experiența este una fantastică, ținând cont că noi, copiii, putem coase artistic extrem de simplu iar rezultatul este unul foarte frumos.”
– Mara, clasa a VI-a, Școala gimnazială numărul 25, Sibiu
Mara, alături de alți 131 de copii și tineri, a participat la atelierele de broderie computerizată BroCom Design. Liliana Iamandi, de profesie învățătoare la Școala Gimnazială I.L.Caragiale din Sibiu, și-a propus ca prin acest proiect să aducă broderia din nou în lumina reflectoarelor, prin intermediul tehnologiei. Atelierele au fost astfel croite încât să trezească curiozitatea copiilor și fascinația față de artă dar și să îi ghideze pe aceștia pe drumul științei din spatele unei mașini de brodat computerizate.
Din pasiune pentru știință: Științescu Hub
Acestea sunt doar câteva dintre proiectele Științescu 2.0. Din finanțarea totală de 114.920 de lei, 80.000 de lei au fost direcționați înspre concursul de proiecte iar restul de aproximativ 35.000 de lei au fost alocați unui centru educațional dedicat educației STEAM – Științescu Hub. Spațiul a fost inaugurat la începutul lunii iulie și de atunci a găzduit patru dintre proiectele Științescu 2016, aproape 900 de copii trecându-i pragul prin participarea la diverse activități conexe științei. Hub-ul este localizat în centrul orașului Sibiu iar în 22 septembrie a găzduit evenimentul final al Fondului Științescu Sibiu 2016.
Pentru educatorii Științescu, vara 2016 a fost o vară plină. Majoritatea proiectelor s-au finalizat în luna septembrie, însă Științescu Hub va merge mai departe în mod independent, cu misiunea de se menține ca un centru de educație non-formală în domeniul STEAM dedicat copiilor și tinerilor din Sibiu. Odată cu începerea școlii, echipa Hub-ului pregătește un nou set de ateliere interactive.
Fondul Științescu Sibiu este la ediția a II-a. Ediția pilot a avut loc în 2015, când peste 1800 de copii din județul Sibiu au luat parte la activitățile desfășurate prin cele 15 proiecte finanțate de Științescu. “Fondul Științescu” este implementat în Sibiu de Fundația Comunitară Sibiu (FCS), alături de Romanian-American Foundation şi partenerii ediției 2016: Visma Software, ITNT, Bearing Point, United Way, EBS, ProLanguage, cu sprijinul Universității “Lucian Blaga” Sibiu, al Inspectoratului Școlar al Județului Sibiu și Librăriei Habitus.
Proiectele finanțate prin Fondul Științescu Sibiu 2016 pot fi vizualizate AICI.