În perioada noiembrie 2022-iunie 2023, și-au desfășurat activitatea cele 6 cluburi de robotică și programare finanțate prin Fondul Științescu Sibiu 5.0. Cinci dintre acestea au fost deschise în școli de cartier din Sibiu, iar unul dintre proiecte și-a propus să pună la cale un club mobil, care și-a desfășurat activitatea în cele două CSEI-uri (în cadrul CSEI Nr.2, robotica și programarea au fost predate cu ajutorul unui interpret mimico-gestual).
La final de ediție, 633 de copii, profesori și părinți (din care 616 elevi) au învățat mai multe despre robotică și programare, iar în unele școli s-au întărit și legăturile dintre părinți și școală, părinții devenind mentori voluntari.
Iar în ceea ce privește cifrele principale, ele arată cam așa:
Felicitări tuturor echipelor și mulțumim pentru toată treaba mișto pe care au făcut-o!
Iar pentru noul call de proiecte, stați pe aproape – revenim în curând cu detalii.
Cele 6 cluburi au fost finanțate prin cea de-a 5-ea ediție a Fondului Științescu Sibiu, fond implementat de Fundația Comunitară Sibiu, în parteneriat cu Romanian-American Foundation şi Federaţia Fundaţiile Comunitare din România – FFCR și împreună cu partenerul local wenglor Romania.
În cadrul Clubului de robotică și programare ROBO 13, 34 de elevi de 10-14 ani și-au dezvoltat abilitățile tehnice și de programare, dar și pe cele de comunicare și lucru în echipă.
Provocările au fost diverse pentru ei: de la construire, programare și testare la modificarea instrucțiunilor pentru a realiza diverse activități inspirate din viața reală, folosind senzori și motoare.
„Mie îmi place la robotică deoarece mă calmează și învăț mai multe despre roboți, eu de mică eram pasionată de lego. Dacă se va face robotică și anul viitor o să mă înscriu cu siguranță.”
La Științescu CCC – Caragiale Code Club, cea mai importantă schimbare în modul de învățare-predare a științelor exacte a constat în faptul că tot ce s-a învățat, a fost prin descoperire (dirijată), iar cei 156 de elevi înscriși au fost implicați activ, creativ și s-au simțit permanent motivați. Dintre provocări, cea mai mare provocare a fost timpul: fiind un număr limitat de kituri de programare și un interes mare, unele ateliere au ajuns să fie ținute zilnic, uneori chiar și în weekend.
Și dincolo de faptul că oferta de programe a școlii s-a îmbogățit cu un club pentru elevi, s-a dezvoltat și relația familie – școală – comunitate, prin implicarea directă a părinților în activitățile clubului.
„Am crezut dintotdeauna în puterea voluntariatului de a face comunitatea mai frumoasă, iar entuziasmul copiilor din cadrul atelierelor de robotică a fost cea mai plăcută răsplată. Eu le-am transmis informații și încredere, iar ei mi-au oferit o adevărată bucurie să-i văd interesați, implicați, veseli, creativi.”, Ileana, părinte voluntar.
„Clubul a fost extraordinar, a fost o provocare. Ne-a plăcut foarte mult faptul că am învățat lucruri noi și am fost provocați să ieșim din zona de confort. Am simțit elevii mai aproape ca oricând. A fost o experiență pe care aș repeta-o oricând cu mare plăcere!”, Emanuela Lal.
Workbotics a pus la încercare tot ce știau cei 20 de elevi care s-au înscris, aceștia fiind obișnuiți cu multă teorie și mai puțin cu partea practică. În plus, chiar dacă robotica și programarea erau domenii total străine, mentorii au reușit să-i ajute pe elevi și profesori să le descopere, iar pe parcurs toți s-au arătat dornici să învețe cât mai mult și au început să exploreze robotica și programarea și în afara proiectului.
Clubul de robotică-Minți curioase și-a avut propus să familiarizeze elevii de la Centrul Școlar de Educație Incluzivă Nr.1 Sibiu cu o serie de concepte de bază ale roboticii prin participarea la ateliere practice și activități de promovare în școlile partenere: CSEI Mediaș, CSEI Turnu Roșu, CSEI Făgăraș și Colegiul Naţional „Octavian Goga” Sibiu.
Elevii de gimnaziu care au trecut pragul clubului au fost mult mai motivați la lecțiile de fizică pe tema electricității, iar profesorii au remarcat că a fost mult mai ușor să le explice modul de funcționare a circuitelor electrice, pentru că elevii aveau experiența asamblării roboților.
În plus, roboții au fost folosiți și în cadrul unor ore, în special la matematică, la elevii din ciclul primar.
„Înainte, mereu vedeam la baterii sau la mai multe lucruri ca scria 12V, 5V, etc. și nu știam ce înseamnă, până în primele zile când am venit la club și am înțeles că acel V are rolul lui. Am învățat să alcătuiesc un circuit (am aflat de ce avem nevoie mereu la fiecare circuit, indiferent dacă este vorba de alt robot) și mai multe lucruri”, Natalia.
La TMD Robotics, 21 de elevi au învățat noțiuni introductive de mecatronică și robotică la aplicații care au complexitate ridicată și unde este necesar lucrul în echipă, fiecare membru având rolul său: designer, mecanic, electronist, programator. Proiectele propuse au abordat principii din fizică, fenomene optice, mecanice, magnetice, radiofrecvență și nu numai. Printre elementele studiate se numără componentele unui circuit și rolul acestora, elemente de comandă, execuție, alimentare sau obținere a informațiilor, dar și modul în care aceste elemente se programează.
85 de elevi au participat la Clubul de robotică mobil Științescu CSEI Sibiu, pus la cale de Științescu Hub și destinat copiilor de la CSEI Nr.2, precum și copiilor cu CES/handicap integrați în școlile de masă și celor internați la Spitalul Nr.3 și care, din cauza spitalizării îndelungate, își desfășoară cursurile la Școala Nr.22 (structură a CSEI nr. 1).
În cadrul CSEI Nr.2, robotica și programarea au fost predate cu ajutorul unui interpret mimico-gestual. Și dincolo de faptul că participanții au dobândit cunoștințe și abilități de programare și construcție de roboți, au descoperit noi modalități de a-și exprima creativitatea. În plus, elevii au fost interesați să participe la competiții de profil și urmează să parcurgă etapele de pregătire necesare în anul școlar 2023-2024. De altfel, proiectul a fost încheiat cu promisiunea că în 2024 clubul va participa la o competiție.
În cadrul proiectului au fost instruite și cadre didactice care vor continua să utilizeze robotica la ore, iar parteneriatul va continua și în anul școlar 2023-2024.