Săptămâna trecută, la Școala 10 din Turnișor a fost inaugurat un spațiu dedicat educației non-formale: Club 10. Amenajarea spațiului a apărut ca o necesitate de a le oferi elevilor școlii, majoritatea dintre care provin din medii defavorizate și abandonează școala, modele educaționale alternative și acces la o educație care să le pună în valoare potențialul. Proiectul a fost derulat sub egida Fundației Comunitare Sibiu, cu sprijinul ING Bank România, și a fost coordonat de Iuliana Grigoriță, psiholog. Amenajarea sălii a fost posibilă datorită concursului „Adoptă un proiect”, derulat în cadrul ING: angajații interesaţi au înscris în competiție cauze în care cred și pe care vor să le susțină, iar colegii le-au votat pe cele mai relevante. Valoarea finanțării proiectului de la Sibiu este de 10.000 euro.
De ce Școala 10?
În urma unei cercetări privind aptitudinea de școlaritate la clasa pregătitoare, realizate în cadrul Facultății de Psihologie de la Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu, s-a constatat că cei care au început parcursul școlar în școlile din periferie prezintă deja un dezavantaj cognitiv. Acești copii vor întâmpina dificultăți încă de la începutul școlii, pe care treptat se vor grefa și atitudinile profesorilor, ale celorlalți copii, precum și alte dificultăți care țin de mediul familial. Rezultatul este că, la nivel gimnazial, mulți dintre acești copii vor abandona școala. La Sibiu, Școala 10 a avut celemai slabe rezultate la Evaluarea Națională 2017, cu o medie generală de 6,03, mult sub media pe județ. „Copiilor de aici le este foarte greu să facă față cerințelor de la școală, cel puțin în primii ani. Și atunci deja așteptările de la ei încep să scadă, ceea ce este de așteptat. Dar, undeva acolo se poate lucra și sunt programe care arată că acești copii pot să ajungă la niște performanțe, chiar dacă pornesc un pic cu stângul în școală. Nu rezolvăm abandonul școlar per se, dar ce vom face aici, va fi să aducem copiii la un alt nivel de conștientizare, să-i ajutăm să poată să meargă mai departe. Să vrea, mai bine zis”, a menționat Iuliana Grigoriță.
De ce un club de educație alternativă?
Conform studiilor, mediul în care petrecem timpul ne influențează mult, și cu atât mai mult, interferează în procesul de învățare. Amenajarea sălii este un punct de plecare, crearea unui context în care învățarea să poată avea loc. Club 10 își propune să sprijine elevii, folosind lucruri inovatoare atât în procesul de învățare, cât și în relația cu ei. De exemplu, copiii vor avea posibilitatea să învețe științe exacte, comunicare, logică, să dezvolte limbajul, gândirea critică și laterală, precum și atenția, cu ajutorul jocurilor sau după metoda „hole in the wall” (copiilor le sunt puse la dispoziție diverse lucruri și ei învață explorând, fără a fi obligați și fără să li se predea ceva, numai stimulându-le curiozitatea – motorul natural și firesc de învățare). În plus, vor avea parte de un „peace corner” – loc în care pot să vină să ia contact cu emoțiile și să găsească modalități de a le face față, simțindu-se în siguranță.
De asemenea, pe parcurs, Club 10 își propune să aducă împreună aici ONG-uri și membri din comunitate. „Avem de mai mult timp ideea, oarecum mai greu de implementat într-un oraș, că școala ar trebui să fie mai parte din comunitate, nu doar un element unde ne trimitem copiii sau unde îi lăsăm. Și poate în această zonă putem încerca să vedem în ce măsură școala poate deveni un spațiu deschis, în care comunitatea să se întâlnească”, a subliniat Ciprian Ciocan, directorul executiv al Fundației Comunitare Sibiu.
Proiectul este un nou pas pentru a propune modele educaționale alternative, care să le ofere tuturor copiilor, indiferent din ce cartier provin, acces la o educație care să le pună în valoare potențialul și oportunitatea de a nu rămâne blocați într-un orizont social îngust.