Ce se întâmplă cu proiectele după Științescu? Interviu cu Eduard Jarnea

Posted on Sep 21, 2018 in Fondul Științescu Sibiu

Ce se întâmplă cu proiectele după Științescu? Interviu cu Eduard Jarnea
Ne bucurăm de fiecare dată când vedem că foștii educatori Științescu derulează proiectele în afara fondului sau chiar dezvoltă alte concepte, continuînd să transmită pasiunea pentru educația STEAM. Printre alții, am urmărit activitatea lui Eduard Jarnea, care ne-a fost alături la primele două ediții și care și acum duce mai departe dragul de științe exacte.

 

De la IT la proiecte în comunitate

Când îl întrebi despre Laboratorul lui Ben, cu care a aplicat în 2015 la Fondul Științescu Sibiu, Eduard Jarnea spune că a avut la bază povestea de success a lui Ben Carson: un copil de culoare, sărac și fără tată, care din codașul clasei a ajuns unul din cei mai buni neurochirurgi din lume, fiind primul neurochirurg care a separat cu success o pereche de siamezi. Aceasta este și istorioara pe care le-o zice elevilor la prima întâlnire.

Eduard este pasionat de ingineria calculatoarelor – specializare pentru care a optat și la facultate – și cu vreo 2-3 ani înainte de lansarea Fondului Științescu începuse să se implice ca voluntar în diverse proiecte educaționale pentru copii. „Deși aparent nu există nicio legătură între programare și coordonarea proiectelor educaționale, pe parcursul timpului am observat că multe aptitudini obținute în urma studiului la facultate și la locul de muncă sunt foarte utile în planificarea, crearea și coordonarea proiectelor”, subliniază acesta. Când a auzit că Științescu Sibiu caută oameni pasionați care să devină educatori, un coleg de muncă i-a povestit și l-a îndemnat să aplice. Aproximativ în aceeași perioadă, Edi i-a cumpărat surorii, absolventă de biologie, un microscop, pe care l-a testat și a rămas fascinat de complexitatea lumii microscopice. Așa a luat naștere Laboratorul lui Ben – un proiect gândit să le transmită copiilor de 7-14 ani pasiunea pentru microlume (mai multe despre proiect puteți citi aici). Un an mai târziu, după experiența Laboratorului și din dorința de crea un alt concept pentru elevii care deja participaseră la acesta a apărut ideea Academiei micilor bucătari – aici Edi și echipa sa le-a arătat picilor știința din spatele alimentației.

Viața post Științescu

După finalizarea celor două proiecte finanțate prin Fondul Științescu Sibiu, Eduard a decis să continue activitatea de educator și să contamineze și alți elevi cu dragostea pentru științele exacte – de data aceasta cu ajutorul unor oameni pe care i-a cunoscut pe parcursul celor doi ani.

Astfel, în 2016 a reușit să ducă „Laboratorul lui Ben” la Liceul Tehnologic „Ioan Lupaș” din Săliște, unde i-a arătat unei găști de 12 elevi frumusețea lumii microscopice timp de o săptămână. În același an, a ajuns cu „Academia micilor bucătari” la Școala Gimnazială „Friedrich Schiller” dinTârgu Mureș. Aici elevii au descoperit importanța alimentației sănătoase, modul în care funcționează organismul uman, dar și frumusețea de a fi un mic bucătar care poate găti sănătos și gustos. În urma finalizării proiectului, cei mici și-au exprimat dorința de a participa și la „Laboratorul lui Ben” – astfel a apărut loc o nouă ediție, derulată în februarie – martie 2017.

Eduard nu s-a oprit la cele două concepte. A pus pe picioare „Introducere în microscopie”, la același liceu, în cadrul Școlii Altfel din 2017 și 2018. Și tot în timpul Școlii Altfel din 2018 a avut posibilitatea să se implice la Școala Gimnazială din comuna Sânpetru de Câmpie. „La finalul lunii martie, timp de două zile, mai mulți copii din 4 clase s-au bucurat de lecția introductivă în microscopie. Entuziasmul și curiozitatea de care au dat dovadă ne-au încurajat să continuăm acest proiect, deoarece prin stârnirea pasiunii pentru educație, cei mici pot descoperi drumul pe care să meargă în viață, devenind astfel persoane responsabile care pot aduce valoare societății”, remarcă Edi.

Pe lângă proiectele pentru elevi din clasele primare și gimnaziu, a dezvoltat și două proiecte pentru liceeni și studenți.

Astfel, în urmă cu 3 ani a luat naștere AMiCUS Coding Days, eveniment educațional care aduce împreună specialiști în programare, elevi și studenți pasionați de domeniu. Pe parcursul a 5 zile, participanții au ocazia să se implice în implementarea unuia din proiectele propuse de organizatori folosind diferite platforme: web, mobile-android, mobile-IOS, desktop. Scopul evenimentului este de a le oferi elevilor și studenților posibilitatea de implicare în realizarea unui proiect software în echipă, într-un cadru în care profesioniștii împărtășesc cunoștințele lor cu studenții și elevii participanți. Pe lângă cele 8 ore zilnice de programare se organizează seminare ce abordează teme de interes actual, precum Inteligența Artificială, Block chain, Informatica medicală, eLearning, Bioinformatică.

Un alt proiect în coordonarea căruia se implică este AMiCUS Cuisine – proiect de nutriție și gătit sănătos adresat studenților. Acesta a apărut la inițiativa unei studente la medicină pasionată de gătit, care observase programul de masă haotic și lipsa unei alimentații sănătoase în rândul colegilor. AMiCUS Cuisine oferă informații privind cele mai recente descoperiri din domeniul nutriției și al medicinei lifestyle, precum și a bolilor cardiovasculare, diabetului, obezității, cancerului etc., dar include și sesiuni de gătit corespunzătoare tematicii abordate.

Până acum, peste 130 de elevi și tineri au participat la cursurile echipei lui Eduard, care e alcătuită din ingineri software, studenți la medicină, profesori de matematică și biologie, farmaciști, coordonatori de activități educaționale și nutriționiști. „Prin transmiterea unor principii de viață atât celor mici, cât și studenților, aceștia vor putea lua decizii bune în viață care îi vor ajuta să crească într-un mod echilibrat și să fie oameni de folos în societate. Deși este un domeniu care necesită mult efort, perseverență și dedicare, cred că pe termen lung merită din plin toată această investiție”, mai zice Edi.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *